VAD ÄR CALISTHENICS?

OM CALISTHENICS

Calisthenics är en form av kroppsviktsträning med fokus på framförallt styrka och kroppskontroll. Det som gör Calisthenics till en unik träningsform är att vi tränar med främst kroppen och gravitationen som motvikt och belastning för att utveckla styrka och klara av olika övningar. Istället för att träna enskilda muskler tränar du kroppen som en enhet med minimal utrustning och förbättrar din styrka, mobilitet, rörlighet, balans och koordination.

Tänk dig övningar som push ups, pull ups, dips, handstående, squats, lunges och muscle-ups, allt är Calisthenics. Kanske att du även känner till andra mer avancerade övningar som human flag, front lever, back lever och planche? Charmen med Calisthenics är att det finns en mängd övningar och progressioner att lära sig, från de mest avancerade rörelserna till enklare rörelser. På så sätt är det en träningsform som man kan utföra oavsett vilken erfarenhet man har. 

Den som tränar Calisthenics (och progressiv kroppsviktsträning) regelbundet kan räkna med att inte enbart bli starkare utan även förbättra sin rörlighet, mobilitet och kroppskontroll.

Man kan säga att Calisthenics är konsten att använda sin kropp och gravitationen som motvikt för att utveckla styrka och lära sig nya rörelser.

VAD BETYDER CALISTHENICS?

Calisthenics betyder “vacker styrka”. Ordet kommer från de forngrekiska orden ”kalós” Som betyder vacker och ”sthénos” som betyder styrka. Dessa ord sätter lite fingret på vad Calisthenics är. Mycket handlar nämligen om att utföra övningar med kroppskontroll, kvalité och styrka.

FÖRDELAR MED CALISTHENICS

Att träna Calisthenics har många fördelar som kommer att gynna dig både nu och långsiktigt. Inte minst tränar du hela kroppen som en enhet, det främjar en bra balans mellan rörlighet, stabilitet och styrka och bidrar till bättre kroppskontroll. Kroppsviktsträning utmanar dig att stärka din kropp i olika rörelseplan och utveckla styrka i full range of motion. Det bidrar till starka leder och funktionell styrka som du inte enbart får nytta av inom Calisthenics utan även i ditt vardagliga liv.

En stor anledning till att träna Calisthenics är för att det är roligt! Det är en fantastisk känsla när man lär sig något nytt, som att stå på händer, göra sin första chin up eller bemästrar en front lever. Eller när man utvecklas och blir rörligare, får bättre handledsstyrka eller kontroll över skulderbladen. Vi älskar att lära oss, och inom Calisthenics finns det alltid nya rörelser och färdigheter att bli bättre på och lära sig.

vad är calisthenics
Trainics Pull-Up

Funktionell styrka

Calisthenics tränar hela kroppen som en enhet

Trainics Push Up

Progressiva övningar

Övningarna är progressiva

Trainics Rings

Ha roligt & lär nya rörelser

Träningen utmanar dig att klara nya rörelser

Trainics Sprint

Ökad kroppskontroll

Kom i kontroll över din egen kropp

KAN MAN TRÄNA MED VIKTER INOM CALISTHENICS?

I grunden utgår vi från kroppen som det främsta redskapet, istället för att fokusera på vad vi kan göra med en vikt eller ett föremål. Ibland använder vi vikter som ett komplement för att lära och avancera i olika kroppsviktsövningar. När man bemästrat vissa rörelser kan man även addera vikt för att öka motståndet och utveckla ytterligare styrka i den rörelsen. Det kallas då Weighted Calisthenics och är även något man kan tävla i. Exempelvis kan man addera vikt i dips, pull ups, muscle ups, squats och pistol squats.

HUR TRÄNAR MAN BENMUSKLERNA INOM CALISTHENICS?

Vi får ibland frågan om man kan träna ben inom Calisthenics. För oss är svaret självklart. Det finns många benrörelser att bemästra inom Calisthenics.

Du kan träna och lära dig att göra pistol squats, dragon squats, nordic hamstring curl och cossack squats för att bara nämna några få. Självklart kan du även lägga på vikt i rörelserna eller träna på viktade squats och deadlift, vilket även kan ses som viktad Calisthenics.

Vi tror att det är viktigt att träna balanserat för att tänka långsiktigt, och för att utveckla en balanserad kropp är det lika viktigt att träna ben som resten av kroppen. För att kunna röra dig fritt i olika Calisthenics övningar kommer du behöva träna upp styrka och mobilitet i även underkroppen. Däremot är det inte alla som fokuserar lika mycket på att träna benen inom Calisthenics utan dras mer för att lära sig andra övningar.

Är man ute efter att bli starkare, bygga muskler och öka sin mobilitet i benen så kan du ta dig långt med kroppsviktsövningar som squats, lunges, nordic hamstring curl, pistol squats och olika hopp. Men precis på samma sätt som vi lägger på vikt i pull ups, lägger vi på vikt i squats.

PT online med Sabina
Sabina Trainics

HUR BÖRJAR MAN TRÄNA CALISTHENICS?

Calisthenics går att utföra med minimal utrustning nästintill vart som helst och det finns mängder av inspiration på youtube. På så sätt kan du börja redan idag. 

Vill du träna tillsammans med andra och lära och inspireras av andra rekommenderar vi dig att antingen ta hjälp av en duktig och erfaren tränare eller boka in dig på våra klasser. 

Låter det spännande med Calisthenics är du mer än välkommen till Trainics Calisthenics Studio i Stockholm!

skaffa medlemskap

Bygg styrka, utveckla din rörlighet och lär dig skills med gruppklasser i Calisthenics. Bli skadefri och klara av övningar du trodde var omöjliga.